Rolstoelwerkplaats

ROLSTOELWERKPLAATS IN MWANZA, TANZANIA

Anne Kuijs, oorspronkelijk uit Anna Paulowna, woont sinds 2002 in Tanzania. Ze is begonnen voor Terre des Hommes met een sportprogramma voor gehandicapte kinderen, maar is nu werkzaam als ergotherapeut. Door haar werk komt ze veel gehandicapte kinderen tegen. De meeste gehandicapten gaan kruipend door het leven. Een klein deel maakt gebruik van lokaal gemaakte driewielers. De overigen zijn aan huis gekluisterd, gaan niet naar school en kunnen niet deelnemen aan sociale activiteiten in de gemeenschap.

Ze zouden geholpen zijn met een rolstoel, maar rolstoelen uit het buitenland bieden geen uitkomst vanwege de vaak ongeplaveide wegen en het feit dat er geen onderdelen verkrijgbaar zijn voor reparatie.

In de plaats Arusha is sinds 2002 een werkplaats waar driewiel rolstoelen worden gemaakt. Deze werkplaats wordt inmiddels zelfstandig gerund door lokale technici. Omdat Arusha maar liefst 700 km van Mwanza ligt is het goedkoper en beter om ook in Mwanza een driewiel rolstoelwerkplaats op te zetten waar rolstoelen gemaakt en gerepareerd kunnen worden. Om dit te realiseren is er geld nodig voor machines, mallen en materialen, maar ook training van de technici.

De gift van Stichting Kansrijk, aangevuld met giften van de Anne Kuijs foundation en van Cordaid, is gebruikt om de werkplaats te realiseren en te voorzien van gereedschappen en 2 mannen op te leiden tot volleerde rolstoelontwerpers/bouwers. Het gaat hier namelijk niet om gewone rolstoelen. De rolstoelen die hier gebouwd worden zullen aangepast zijn aan de aard van de handicap van de gebruiker en speciaal geschikt zijn voor de moeilijk begaanbare wegen en paden ter plaatse.

Anne stuurde foto's van de vorderingen van dit project: